הפילוסוף רנה דקארט אמר פעם “אנחנו לא מתארים את העולם שאנחנו רואים, אלא רואים את העולם שאנחנו מסוגלים לתאר”. אנחנו מייצרים הדמיה של העולם שבחוץ דרך חמשת החושים שלנו, אנחנו לא באמת יודעים איך העולם נראה אלא רק מה שהחושים שלנו מדווחים ומפרשים לנו.
90% מהמידע מגיע דרך העיניים –ישנם 3 סוגי קולטנים לאור בעיניים, ועם 3 קולטנים בלבד המוח שלנו מייצר הדמיה ויזואלית תלת מימדית עשירה כל כך.
אך מסתבר שבאף שלנו יש יותר מ- 400 קולטנים לריח , 400 קולטנים!! תחשבו איזה עולם תלת-מימדי עשיר עוד יותר, המוח מייצר דרך הריח. אין ספק שהאף שלנו הוא האיבר המרתק והמסתורי ביותר.

יותר ויותר אנחנו מבינים שיש לנו לא מעט במשותף עם שאר היונקים אשר אצלם חוש הריח הוא החוש המרכזי דרכו הם קולטים את העולם. להם יש איבר הרחה נוסף איבר יעקובסון ומכיוון שאצלנו הוא מתנוון במהלך ההתפתחות העוברים חשבנו שחוש הריח פחות משמעותי עבורנו. אך מסתבר שזה לא המצב. זה מתחיל כבר שאנחנו תינוקות. תינוק מגיב ונמשך לריח של שד אימו. לריח של הפרשה מיוחדת שיוצאת בלוטות מונטגומרי שעל הפטמה. שימו לב איך התינוק הישן מגיב בעונג לריח הזה, פיו נפתח והוא מתחיל לייצר קולות יניקה.

מה לגבי אהבה ?אומרים שיש אהבה ממבט ראשון אך מה עם אהבה מריח ראשון. עד כמה הריח משחק תפקיד בחיי האהבה והמין שלנו ? ובכן לא פחות מתפקיד ראשי. זה מתחיל בנשיקה. כל האנשים בעולם מתנשקים או אם קר מדי מקרבים את האף, כמו אצל האסקימואים. מטרת הנשיקה היא להריח את הפרטנר הפוטנציאלי. לריח יש משמעות עצומה בבחירת בן זוג ובמשיכה מינית. הנשיקה היא בעצם סקרין בריאותי, גנטי חשוב מאוד שנעשה דרך הריח. הריח שלנו מורכב מהרבה מאוד מולקולות נדיפות שהגוף שלנו מפריש וגם החיידקים שחיים בתוכנו. בנשיקה, עוברים 60 מיליון חיידקים שנותנים המון מידע על הצד השני. כשנתנו לנשים להריח חולצות שלבשו גברים במשך 3 ימים ראו שהן נמשכו יותר לריח של גברים שרחוקים מהן גנטית. יש לכך הגיון אבולוציוני לאפשר כמה שיותר גיוון גנטי לטובת צאצאים בריאים יותר. החוקר שמצא את התופעה הקים חברה בשם Gene Partner , שמבטיחה על סמך בדיקת דנ”א לנבא את המשיכה וההתאמה המינית בין בני זוג – Love is no coincidence.

לנשים יש חוש ריח מאוד מפותח, במחקר בו נתנו לנשים עם עיניים מכוסות להריח את בתי השחי של גברים שונים הן הצליחו רק לפי הריח לתאר את הגיל של הגברים, הגובה שלהם ומצבם הבריאותי. בריח שלנו יש פרומונים. פרומונים הם מולקולות ריח נדיפות שהן נגזרות של הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון. הריח של הפרומונים אינו ריח מודע אלא פועל על האיזורים הלא מודעים במוח. מחקרים מראים שפרומונים של גבר עושים מצב רוח טוב לנשים, מעוררים את מרכז העונג, ופרומונים של נשים עושים מצב רוח טוב לגברים. כמובן שאצל חד-מיניים התגובה היא לריח של אותו המין. אז בכל הנוגע לאהבה הזוגית, התאמת ריח משפרת את סיכויי ההצלחה של הזוגיות וחוסר התאמה בריח מחבלת בסיכויים של הקשר בטווח הארוך.

מה לגבי הריח של החברים שלנו? מסתבר שהריח של הפרומונים של אנשים אחרים בסביבתנו גם משפיע עלינו. כשגברים נמצאים בחברת גברים אחרים, רמת הטסטוסטרון שלהם עולה ואם יש גם נשים בסביבה הרמה עולה עוד יותר. מה קורה כשנשים נמצאות ביחד ? לכל אישה יש סיפור על כך שבטירונות או במעונות באוניברסיטה, המחזור שלהן השתנה והסתנכרן עם המחזור של האחרות. לתופעה הזו קוראים אפקט מקלינתוק  על שם מרתה מקלינתוק שחקרה את התופעה בזמן שהיתה באוניברסיטה. היא אספה בכל בוקר את הזיעה מבתי השחי של חברותיה לחדר ונתנה לבנות מחדרים אחרים להריח את הריח ועקבה אחרי המחזור של כולן. תופעת סינכרון המחזור קיימת אצל כל נקבות היונקים והוא מתווך על ידי הפרומונים של הורמוני המין ונקרא בקרה חברתית של הביוץ. לשבטים אבוריגינים יש סמלים וטקסים המסמלים את תופעה בקרב נשים.

ומה לגבי הריח של רגשות ?
האם לפחד יש ריח ? מסתבר שכן כשנתנו לאנשים להריח את הזיעה מבתי השחי של אנשים מפוחדים, שהופחדו כחלק מהניסוי, בלוטת הפחד והסטרס, האמיגדלה, אצל אלה שהריחו נדלקה רק מהריח. זהו מנגנון שמסייע לנו להגן אחד על השני

ומה לגבי עצב, האם לעצב יש ריח ? במחקר מרתק שנערך במכון ויצמן החוקרים תלו שלט מוזר, דרושים אנשים שבוכים בסרטים ופרסומות, כמעט רק נשים ענו למודעה. החוקרים אספו את דמעות העצב של הנשים ונתנו לגברים בחדר סמוך להריח את דמעות העצב אל מול תמיסת מלח או דמעות של גירוי של העין. הגברים לא ידעו מה הם מריחים אך רק דמעות העצב הורידו את רמת הטסטוסטרון שלהם בדם ב-20% תוך חצי שעה. בכי זה לא חולשה זה כוח על –אבולוציוני המופעל ע”י פרומונים שנמצאים בדמעות במטרה להפחית את האגרסיה שמופנית כלפיי.

אז לסיכום בואו ניתן הרבה הרבה יותר כבוד לאף שלנו וגם לנחיריים ויש לנו עוד הרבה מה לחקור וללמוד על ריח.